Zdrowie publiczne i czynnik ryzyka: historia nierównej rewolucji medycznej

Akceptacja czynników ryzyka spowodowała, że zmiany w zdrowiu publicznym i medycynie są tak głębokie, jak te, które wynikają z bakteriologii i zarodkowej teorii chorób. . . . Koncepcja czynnika ryzyka była kontrowersyjna ze względu na jej metodologię statystyczną, wieloczynnikową koncepcję etiologii choroby i jej wpływ na ekonomiczne interesy komercyjnych, zawodowych i zdrowotnych organizacji . Ten fragment wstępu stanowi doskonałe podsumowanie tej książki. William Rothstein, profesor socjologii na University of Maryland, wyjaśnia, w jaki sposób czynnik ryzyka pojawił się w ubezpieczeniach na życie oraz w rozwoju statystyki populacji i teorii prawdopodobieństwa. Od końca XIX wieku główne amerykańskie towarzystwa ubezpieczeń na życie gromadziły dane socjodemograficzne i dane zdrowotne dotyczące milionów ubezpieczających, obserwowały te osoby przez długi czas i wykorzystywały dane do obliczania składek i świadczeń.
Początkowo firmy wykorzystywały informacje na temat wyników analizy moczu (w celu wykrycia choroby nerek i cukrzycy), budowy (tj. Masy ciała w stosunku do wzrostu), historii choroby, zawodu i miejsca zamieszkania, ponieważ ich zapisy wykazały, że te czynniki były silnie związane ze wskaźnikami umieralności. Później dodano ciśnienie krwi i palenie tytoniu. Przeprowadzając badania lekarskie i wykonując pomiary dla zakładów ubezpieczeń na życie, lekarze zapoznali się z pojęciem czynników ryzyka i włączyli je do swojej praktyki klinicznej.
Czynniki ryzyka są identyfikowane poprzez korelacje z chorobami, a nie z laboratoryjnych dowodów mechanizmów biologicznych. Wnioskowanie statystyczne służy do badania związków między wieloma czynnikami ryzyka a prawdopodobieństwem choroby. Naukowa wiarygodność czynników ryzyka wynika z wielokrotnych demonstracji związków w różnych populacjach iw różnych warunkach, efektów dawka-odpowiedź i redukcji choroby po zmianach czynników ryzyka.
Druga połowa książki dotyczy narastania i upadku epidemii choroby niedokrwiennej serca (CHD) w XX wieku. Rothstein analizuje dowody na główne czynniki ryzyka choroby wieńcowej, stosując standardowe kryteria oceny wyników epidemiologicznych – ryzyko, błąd, związek, odwrotną przyczynowość i prawdopodobną prawdziwą przyczynowość. Opiera się głównie na odkryciach ubezpieczenia na życie, ponieważ spełnia wiele z tych kryteriów. Jest względnie sceptyczny w stosunku do randomizowanych badań klinicznych ze względu na obawę przed uogólnieniem wyników.
Palenie tytoniu i wysokie ciśnienie krwi spełniają kryteria czynników ryzyka CHD i innych chorób. Hipoteza dieta-serce wprowadza zamieszanie. Dowody nie są silne. Porady od lekarza są zmienne. Rothstein uważa, że właściwym czynnikiem ryzyka, zamiast cholesterolu lub tłuszczów nasyconych, jest całkowite spożycie kaloryczne. Dane dotyczące ubezpieczeń na życie od dziesięcioleci wykazują związek między nadwagą a CHD i cukrzycą, ale zmniejszenie populacji spożycia kalorii nie leży w interesie przemysłu spożywczego ani w zakresie wiedzy fachowej lekarzy.
Na ostatnich 20 stronach książki Rothstein twierdzi, że osobiste czynniki ryzyka , takie jak palenie papierosów i wysokie ciśnienie krwi lub poziomy lipidów, nie mogą stanowić przyczyny epidemii choroby wieńcowej. (Moim zdaniem, jego krótka analiza jest błędna z założenia, że potrzebne są długie czasy zwłoki). Przeciwnie, twierdzi on, że czynniki społeczne i kulturowe są ważnymi determinantami choroby wieńcowej, ale nie wyjaśniają, w jaki sposób mogą one stanowić główną epidemię XX wiek. To słabe zakończenie książki jest rozczarowujące. Niemniej jednak gorąco polecam tę książkę wszystkim zainteresowanym interfejsem zdrowia publicznego i medycyny klinicznej oraz epidemiologią CHD.
Annette J. Dobson, Ph.D.
University of Queensland, Brisbane, Queensland 4072, Australia
a. [email protected] uq.edu.au
[hasła pokrewne: alemtuzumab, bupropion, Enterolwdrożenia magento ]