Ximelagatran do wtórnego zapobiegania żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej

Schulman i in. (Wydanie 30 października) stwierdzają, że ich badania nad ximelagatranem w celu wtórnego zapobiegania żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej przeprowadzono zgodnie z Deklaracją Helsińską i dobrą praktyką kliniczną . Jednak 97 pacjentów przydzielonych do grupy placebo miało nawrót choroby w wywiadzie. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa, stanowiąca 16 procent pacjentów w tej grupie. Obecnym przyjętym zaleceniem międzynarodowym dla pacjentów z nawracającą żylną chorobą zakrzepowo-zatorową jest 12-miesięczna doustna terapia antykoagulacyjna.2 Tak więc przypisanie tych pacjentów do żadnej terapii stanowi naruszenie Deklaracji Helsińskiej. Autorzy powinni zbadać wpływ ximelagatranu w porównaniu z najlepszym aktualnym podejściem terapeutycznym (tj. Terapia kumadyną).
Arkady Vaknansky, MD
Yizhak Kupfer, MD
Sidney Tessler, MD
Centrum Medyczne Maimonides, Brooklyn, NY 11219
[email protected] org
2 Referencje1. Schulman S, Wahlander K, Lundstrom T, Clason SB, Eriksson H. Wtórne zapobieganie żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej z doustnym bezpośrednim inhibitorem trombiny ximelagatran. N Engl J Med 2003; 349: 1713-1721
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Hyers TM, Agnelli G, Hull RD, i in. Leczenie przeciwzakrzepowe w żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej. Chest 2001; 119: Suppl: 176S-193S
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Schulman i in. podać wyższość ximelagatranu w porównaniu z placebo w celu wtórnego zapobiegania żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej przez wydłużony okres leczenia wynoszący 18 miesięcy. Jest dobrze udokumentowane, że ryzyko nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej po epizodzie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej jest zwiększone u pacjentów z rakiem lub znaną nawracającą żylną chorobą zakrzepowo-zatorową22,3 i może być zmniejszone przez przedłużone leczenie przeciwzakrzepowe. Uważamy, że włączenie pacjentów z grupy wysokiego ryzyka do badania mogło mieć wpływ na wyniki. Autorzy stwierdzają, że zmniejszenie ryzyka było podobne we wszystkich podgrupach, ale ważne byłoby, aby dokładnie wiedzieć, ilu pacjentów w grupie placebo, którzy mieli powtarzające się zdarzenia, było pacjentami wysokiego ryzyka. Różnica w liczbie zdarzeń pomiędzy grupą placebo i grupą otrzymującą ximelagatran (12 zdarzeń w grupie otrzymującej ximelagatran w porównaniu do 71 w grupie placebo) może być przypisana pacjentom wysokiego ryzyka w grupie placebo (łącznie 129 takich pacjentów) . Na podstawie przedstawionych danych nie jest jasne, czy opisana korzyść z zastosowania ximelagatranu dotyczy pacjentów z pierwszym epizodem żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, z nawracającą żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, z chorobą nowotworową lub z wszystkimi tymi podgrupami.
Carsten Böger, MD
Stephan Schroll, MD
Stephan Holmer, MD
Klinikum der Universität Regensburg, 93042 Regensburg, Niemcy
carsten. [email protected] uni-regensburg.de
3 Referencje1. Lee AYY, Levine MN, Baker RI, i in. Heparyna drobnocząsteczkowa w porównaniu do kumaryny w zapobieganiu nawrotowej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej u chorych na raka. N Engl J Med 2003; 349: 146-153
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Schulman S, Granqvist S, Holmstrom M, i in. Czas trwania doustnej terapii przeciwzakrzepowej po drugim epizodzie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej N Engl J Med 1997; 336: 393-398
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Ridker PM, Goldhaber SZ, Danielson E, i in. Długoterminowa terapia lekiem przeciwwirusowym o niskiej intensywności w zapobieganiu nawrotowej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej. N Engl J Med 2003; 348: 1425-1434
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: W naszym badaniu nie zachęcaliśmy szczególnie do rekrutacji pacjentów z nawracającą chorobą zakrzepowo-zatorową. Rzeczywiście, pierwsze kryterium wykluczenia z protokołu badania dotyczyło pacjentów wymagających ciągłego leczenia antykoagulantami, zgodnie z oceną badacza. Wytyczne opisane przez Vaknansky et al., Które są amerykańskie, a nie międzynarodowe, zalecają 12-miesięczne lub dłuższe leczenie przeciwzakrzepowe po nawracającym zdarzeniu zakrzepowym, idiopatycznym lub związanym z defektem zakrzepowym.1 Ponadto ocena zalecenia wynosi tylko ° C. lub pośrednia siła, sugerująca, że najlepsze działanie może się różnić, w zależności od okoliczności lub wartości pacjentów lub społeczeństwa.2 To samo zalecenie dotyczy pacjentów z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową i rakiem.1
Przeprowadzono tylko jedno randomizowane badanie dotyczące czasu trwania leczenia przeciwkrzepliwego, stosowanego wyłącznie po nawracającej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej. Profilaktyczne działanie antykoagulanty przez cztery lata, w porównaniu z sześciomiesięcznym, zostało zrównoważone przez tendencję do wyższego ryzyka poważnego krwotoku w grupie leczonej przez cztery lata.3 Jest zatem uzasadnione, że komisje etyczne we wszystkich krajach uczestniczących ( Stany Zjednoczone nie uczestniczyły) zatwierdziły badanie.
Spośród 66 pacjentów w tym badaniu, u których w ciągu ostatnich pięciu lat wystąpił czynny nowotwór, zdiagnozowano powtarzające się zdarzenie tylko u 3 pacjentów i nie można wyciągnąć żadnych wniosków dotyczących zmniejszenia ryzyka. Wystąpiło istotne i istotne klinicznie zmniejszenie ryzyka nawrotu u pacjentów otrzymujących ximelagatran, niezależnie od liczby wcześniejszych zdarzeń zakrzepowo-zatorowych.
Sam Schulman, MD
Szpital Karolinska, S-171 76 Sztokholm, Szwecja
sam. [email protected] se
Henry Eriksson, MD