Wpływ estrogenu i progestyny na jakość życia zależną od stanu zdrowia

Hays i in. (Wydanie z 8 maja) konkludują, że wśród kobiet po menopauzie uczestniczących w badaniu Women s Health Initiative (WHI) stosowanie kombinacji estrogenowo-progestagenowej nie miało klinicznie znaczącego wpływu na jakość życia związaną ze zdrowiem, z wyjątkiem korzyści zaburzenia snu u kobiet w wieku od 50 do 54 lat z umiarkowanymi lub ciężkimi objawami naczynioruchowymi. Jednak połączenie estrogenu z progestagenem wiązało się ze znaczną poprawą nasilenia uderzeń gorąca i potów nocnych u kobiet z umiarkowanymi do ciężkich objawami naczynioruchowymi. Odkrycia te mają znaczenie kliniczne i mogą być wykorzystywane przez lekarzy i kobiety w okresie menopauzy do podejmowania decyzji dotyczących hormonozastępczej terapii. Brak korzyści z hormonalnej terapii zastępczej w zakresie zdrowia psychicznego i depresji w WHI jest sprzeczny z Heart and Estrogen / Progestin Replacement Study, 2, która odkryła poprawę emocjonalnych miar jakości życia związanej ze zdrowiem u kobiet z zaczerwienieniem . Fakt, że kobiety z umiarkowanymi lub ciężkimi objawami menopauzy zniechęcono do udziału w WHI, mógł przyczynić się do braku znaczących związków między stosowaniem hormonalnej terapii zastępczej a emocjonalnymi miernikami jakości życia związanej ze zdrowiem. Ponadto, instrumenty stosowane do oceny jakości życia związanej ze zdrowiem mogły nie być wystarczająco dokładne, aby uchwycić skutki objawów naczynioruchowych dla dobrostanu kobiet po menopauzie.
Antonio A. Lopes, MD, MPH, Ph.D.
Federal University of Bahia, Salvador, BA 40110-100, Brazylia
[email protected] br
Adriana Latado, MD, MS
Gildete B. Lopes, RN
Szpital Edgarda Santosa, Salvador, BA 40110-060, Brazylia
2 Referencje1. Hays J, Ockene JK, Brunner RL, i in. Wpływ estrogenu i progestyny na jakość życia związaną ze zdrowiem. N Engl J Med 2003; 348: 1839-1854
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Hlatky MA, Boothroyd D, Vittinghoff E, Sharp P, Whooley MA. Jakość życia i objawy depresji u kobiet po menopauzie po otrzymaniu terapii hormonalnej: wyniki badania Heart and Estrogen / Progestin Replacement Study (HERS). JAMA 2002; 287: 591-597
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Istnieje kilka powodów, dla których Hays i współpracownicy nie wykazali korzyści terapii hormonalnej po menopauzie w zakresie jakości życia związanej ze zdrowiem. Jak twierdzą, aby wziąć udział w badaniu hormonalnym WHI, kobiety już zażywające hormony musiały przejść trzymiesięczny okres wymywania, a osoby z umiarkowanymi lub ciężkimi objawami menopauzy zniechęciły się do udziału. Tak więc istniało silne nastawienie do selekcji wobec kobiet, które mogły doświadczyć korzyści pod względem jakości życia. Chociaż narzędzia wykorzystywane do oceny jakości życia związanej ze zdrowiem, skupione na chorobach przewlekłych (główne punkty końcowe badania), nie były najlepszymi narzędziami do oceny korzyści związanych z terapią hormonalną.
Badanie to pokazuje, że stosunkowo zdrowe, bezobjawowe kobiety po menopauzie nie odnoszą korzyści z terapii hormonalnej po menopauzie pod względem jakości życia związanej ze zdrowiem Jednak przedwczesne jest odrzucanie korzyści dla kobiet, które mają klinicznie istotne problemy związane z jakością życia. Obawiam się, że wyniki te zostaną ekstrapolowane na wszystkie kobiety w wieku pomenopauzalnym i że terapia hormonalna będzie odmawiana kobietom z wyraźnymi objawami lub nieodnalezionymi przez nie. Dopóki nie zostaną podjęte odpowiednie badania, należy przejąć ocenę kliniczną.
Nelson B. Watts, MD
University of Cincinnati, Cincinnati, OH 45219
(4)
[podobne: bromazepam, cefepim, oprogramowanie stomatologiczne ]